"Svět není továrna na splněná přání..." - John Green

úterý 18. listopadu 2014

Tři bratři (RC)

 Zdeněk Svěrák – Tři bratřiNázev: Tři bratři

Autor: Zdeněk Svěrák

Ilustrátor: Václav Šlajch

Série: -

Počet stránek: 112

Nakladatelství: Fragment

Rok vydání: 2014

Anotace: Jsou tři pohádky, které by měl každý znát: O šípkové Růžence, O Červené Karkulce
a O dvanácti měsíčkách. Kdo viděl film Tři bratři, ten si je touto knížkou připomene, a kdo ho neviděl, ten si je užije v nečekaném spojení. Na stříbrném plátně hraju vypravěče, který umí psát i malovat. Ale ve skutečnosti jsem výtvarné nemehlo. Všechno za mě kreslil a maloval Václav Šlajch, na jehož obrázcích si vaše oči v knížce určitě pochutnají.
Zdeněk Svěrák


Knížka je rozdělená do tři částí. Jedna vypráví klasickou pohádku o Růžence, další o Karkulce a poslední o Dvanácti měsíškách alias o Marušce. Všechny pohádky jsou pospojovány pohádkou čtvrtou o třech bratrech, kteří jsou vysláni do světa najít si nevěstu.
Kvůli tomu, že pohádky znáte, byste mohli nad knížkou ohrnout nos. Ale to vám nedoporučuju. Knížka je totiž psaná úžasným stylem pana Svěráka a doplněná o barvitě vyvedené hlavní hrdiny.

O šípkové růžence:
Všichni to známe. K nádhernému dítku královských rodičů přijdou tři sudičky. Jedna jí přisoudí zdraví, druhá krásu a třetí... Než se ke slovu dostane třetí sudička, tak se k miminku dostane zlá baba z mokřin. Ta malé Růžence vyvěští, že až se v rozpuku píchne do prstu, tak zemře. A tady přichází na řadu třetí sudička, která to zmírní na stoletý spánek... Myslím, že to všechno známe. Baba z mokřin vyhraje a uvězní Růženku i celý zámek v síti spánku. O zhruba sto let později si jede Jan, nejstarší z bratrů, hledat nevěstu. Rozhodne se prosekat ke krásné Růžence a polibkem ji probudit, aby zlomil kletbu.
Ve filmu se mi moc líbil Jiří lábus, který si zahrál babu z mokřin. Zasmála jsem se mu nejen já. Osobně mám slabost pro Tomáše Kluse, který zde sehrál roli zapomnětlivého Jana. A zazářil. Za mě asi nejhezčí z pohádek. Taktéž měla asi nejhezčí písničky ;)

O Červené Karkulce:
"Že byla tak zbarvená, říkali jí červená...." Další známá pohádkao dívence, která chodila v červeném a proto jí říkali Červená karkulka. Myslím, že klasickou pohádku není třeba představovat. Hlavní roli zde měl Zdeněk Piškula v roli hajného, snílka a nejmladšího z bratrů - Matěje. Podle mě nejslabší z pohádek. Ani písničky to neoživili, protože písně ke Karkulce jsou dobře známé. Karkulka by podle mě měla být starší, takhle to trošilinku zaváněla pedofílií.

O dvanácti měsíčkách/ O Marušce:
Ani tahle pohádka není nic nového. Maruška je dívka, kterou trápí nevlastní sestra a matka, využívají dobrotivou Marušku jako služku a chtějí se jí zbavit. Když se ve vesnici objeví třetí z bratrů - rapl Pepa - tak se horlivě snaží dostat Marušku z domu. Nejdříve jí pošlou na fialky, pak na jahody a nakonec pro jablka. Vždycky jí ale pomůže dvanáct měsíčku. Matka a sestra se nakonec se svým typickým pohrdáním vydají sami pro jablka, jelikož jich Maruška přinesla málo. A zahynou.
Jak to dopadne s Maruškou a Pepou je nejspíš jasné. Pepu si zahrál komediant Vojtěch Dyk a moc se mi tam líbil. Pohádka byla skvělá, třeba mojí mamce nebo sestřičce Ami se líbila asi nejvíc. Písničky byly také dobré, ale mě se stejně více líbily ty u Růženky :)

Kniha je hned ze začátku plná moudrostí a samotné pohádky jsou občas přerušené vyprávěním vypravěče Zdeňka Svěráka. Dovolím si vypůjčit citaci, kterou našla/opsala Ami a také vám jí ukázat :)
"Pohádka, to je raneček moudrosti, který nám tu zanechali předkové, abychom si ho vzali na vandr světem a věděli, jak se rozhodovat na rozcestích. Kudy jít a kudy se nevydat. Pohádka věří, a dokonce přikazuje, že dobro má být pochváleno a zlo potrestáno. Jenže lidský život je krátký a boží mlýny melou tak pomalu, že se takové spravedlnosti málokdy dočkáme. Ale pohádka to všechno stihne. V tom spočívá její blahodárnost." Zdeněk Svěrák

Hodnocení: 9/10
Knížka bude určitě skvělá, pokud se zase chcete vrátit do dětských let a připomenout, že dobro vždycky zvítězí. Hlavně v pohádkách, ale to je vedlejší :)
Nebo je to úžasný dárek pro mladší sourozence, já osobně to budu dávat bráškovi, kterému se na knize ale stejně nejvíc líbí obrázky, které jsou vážně úžasné!

Za recenzní výtisk moc děkuju nakladatelství Fragment!
zdroj obrázků - Google, blíže to bohužel nedokážu určit
zdroj anotace a obálky knihy - fragment.cz

6 komentářů:

  1. Jůů, knihu si chci moc přečíst, protože jsem viděla film :) Hrozně hezké, takové prostě...pohádkové! A ten citát je prostě boží :3
    Povedená recenze :))

    OdpovědětVymazat
  2. Já neviděla ani film a ani jsem nečetla knížku a ani mě to neláká. Já ani tyhle pohádky nemám moc ráda, takže mi přijde trochu hloupé o tom číst, i když trochu jinak. Ale skvěle napsaná recenze, to se musí nechat :)

    OdpovědětVymazat
  3. Všechny písničky z dílny Svěráka a Uhlíře miluju a tyto operky nejsou výjimkou. Pohádka mě taky nesmírně nadchla, Na knížku si brousím zuby. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Knížka vypadá docela zajmavě a rozhodně bych buť chtěla vidět film nebo číst knížku.

    OdpovědětVymazat
  5. Slyšela jsem zatím o filmu, prý se opravdu vydařil. Tyto tři pohádky samozřejmě znám, ale asi ne v tomto podání, kniha vypadá rozhodně lákavě. Měla bych si ji připsat na můj veleseznam! :-) Recenze je totiž lákavá. :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Film jsem neviděla a knihu taky nečetla, ale chystám se na ni :)

    OdpovědětVymazat